Układ wydechowy to ważny element każdego samochodu, odpowiedzialny jest za prawidłową pracę silnika, komfort jazdy oraz zmniejszenie ilości emitowanych przez silnik szkodliwych gazów.
Kolektor wydechowy
Składa się z tylu kanałów ile jest cylindrów w silniku. Przykręcony bezpośrednio do głowicy odpowiada za odbieranie spalin z silnika. Spaliny trafiają do kanału zbiorczego o odpowiednio większej średnicy zakończonym połączeniem kołnierzowym. Do kolektora może być przymocowana rura kolektorowa, katalizator spalin lub turbosprężarka, w zależności od typu silnika.
Turbosprężarka
W silnikach turbodoładowanych struga spalin z kolektora wydechowego trafia bezposrednio do turbosprężarki a konkretnie na łopatki wirnika, przez co wykonują one ruch obrotowy względem własnej osi. Na drugim końcu wspólnej osi znajdują sie łopatki w częsci ssącej turbosprężarki. Ruch obrotowy tych łopatek, powoduje zasysanie powietrza z filtra i przekierowywanie go poprzez kanały do intercolera, (chłodnicy powietrza) skąd ostatecznie trafia do kolektora ssącego i cylindrów silnika.
Rura kolektorowa
Jej zadaniem jest przekierowanie spalin z kolektora wydechowego (lub turbosprężarki w Subaru Impreza) do katalizatora spalin. Zazwyczaj na rurze kolektorowej wspawane jest złącze elastyczne.
Złącze elastyczne, tłumik drgań
Jest to elastyczny element układu wydechowego i jednocześnie najdelikatniejszy. Minimalizuje drgania pochodzące z silnika oraz eliminuje nadmierne naprężenia. Tylko wspawanie tego elementu gwarantuje jego poprawne działanie. Dostępne na rynku złącza elastyczne do samodzielnego montażu nie spełniają swojej funkcji i powodują wibrację wydechu.
Katalizator spalin
Ze względu na rygorystyczne normy emisji spalin obowiązkowo od 1996r. montowany w każdym samochodzie sprzedawanym w Polsce, również z silnikiem diesla. Katalizator ma na celu zmniejszenie ilości szkodliwych związków chemicznych i gazów, zamieniając je na parę wodną, dwutlenek węgla oraz czysty azot.
Sonda lambda
W nowych konstrukcjach wkręcana jest w rurę wydechową przed i za katalizatorem.
Czujnik ten mierzy zawartość tlenu w spalinach i na jej podstawie jest precyzyjnie dozowany skład mieszanki paliwowo — powietrznej.
Tłumik
Element układu wydechowego absorbujący hałas wydobywający się z silnika. Zwykle stosowane są dwa lub trzy tłumiki w układzie połączone szeregowo. Pierwszy przeważnie jest absorbcyjny, przelotowy odpowiedzialny za tłumienie niskich częstotliwości dźwięku. Końcowy tłumik może być komorowy, tłumiący wysokie dźwięki.
Występują również inne zestawienia tłumików w przypadku aut sportowych, wyścigowych.
Elementy mocujace
Gumy, uchwyty, wieszaki — łączniki między układem wydechowym a nadwoziem, zapobiegają przenoszeniu drgań i wibracji do wnętrza samochodu.
POWRÓT